Α. ΚΕΙΜΕΝΟ: Τα χταποδάκια, Μ. Καραγάτση

 

 

Β. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:

 

1. Οι συγγραφείς του μεσοπολέμου αξιοποιούν τα νατουραλιστικά στοιχεία στο έργο τους. Εντοπίστε στο συγκεκριμένο κείμενο τρία παραδείγματα νατουραλισμού.

(Μονάδες 15)

 

2. α. Κατά το Γάλλο στοχαστή Ροζέ Γκαρωντύ «κόλαση για µας είναι η απουσία άλλων». Πιστεύετε ότι η φράση αυτή μπορεί να βρει εφαρμογή στο συγκεκριμένο διήγηµα; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.

                                                                                    (Μονάδες 20)

 

2. β. 1. Να αναζητηθεί ο λόγος για τον οποίο ο συγγραφέας χρησιμοποιεί την εναλλαγή του ευθέως και πλάγιου λόγου.

 

2. β. 2. Σε ποια χρονική στιγµή τοποθετεί ο συγγραφέας την ιστορία του;

                                                                                                                   (Μονάδες 20)

 

3. Να αιτιολογήσετε τη στάση των θαμώνων της ταβέρνας απέναντι στον Παναγιωτάκη.

(Μονάδες 25)

4. Αφού διαβάσετε το ποίημα «Πάλι μεθυσμένος είσαι» του Κ. Βάρναλη, να το συγκρίνετε με το κείμενο «Τα χταποδάκια» και να εντοπίσετε ομοιότητες και διαφορές.

(Μονάδες 20)

                                          

[ Πάλι μεθυσμένος είσαι]

 

Πάλι μεθυσμένος είσαι, δυόμισι ώρα της νυχτός.
Κι αν τα γόνατά σου τρέμαν, εκρατιόσουνα στητός
μπρος στο κάθε τραπεζάκι. - «Γεια σου, Κωνσταντή βαρβάτε!»

- Καλησπερούδια αφεντικά, πώς τα καλοπερνάτε;

Ένας σου 'δινε ποτήρι κι άλλος σου 'δινεν ελιά.
Έτσι πέρασες γραμμή της γειτονιάς τα καπελιά.
Κι αν σε πείραζε κανένας -αχ, εκείνος ο Τριβέλας!-

έκανες πως δεν ένιωθες και πάντα εγλυκογέλας.

Χτες και σήμερα ίδια κι όμοια, χρόνια μπρος, χρόνια μετά...
Η ύπαρξή σου σε σκοτάδια όλο πηχτότερα βουτά.
Τάχα η θέλησή σου λίγη, τάχα ο πόνος σου μεγάλος;
Αχ, πού 'σαι, νιότη, που δειχνες πως θα γινόμουν άλλος!

 

 

Σπυρόπουλου Μαρία, Φιλόλογος